De keuring

Een APK Keuring met Kleine beurt heeft u bij ons al vanaf € 160,=


De APK is belangrijk en nuttig voor de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. Door deze keuring weet u namelijk zeker dat uw auto, en de andere auto's op de weg, regelmatig grondig wordt doorgelicht. Om u een indruk te geven wat er bij de APK allemaal aan bod komt, hebben we een overzicht gemaakt.

 

Maak een afspraak! 

 

  • Wielen +

    Tijdens de APK is er veel aandacht voor de wielen en banden. Er komen verschillende punten aan bod:

    • De diepte van het profiel van de band (dit moet minimaal 1,6 millimeter zijn)
    • Eventuele beschadigingen van de band en de velg
    • De staat van de wiellagers
    • De speling van het wiel
    • De bandenspanning
    • De maat van de banden
    • De draairichting van de banden
    • De juiste montage, binnen- of buitenzijde van de band
  • Uitlaatgassen +

    Het milieu is belangrijk. Vandaar ook dat uitlaatgassen een van de punten is die tijdens de APK aan bod komen. Wat er bij dit keuringspunt precies wordt gemeten is afhankelijk van de brandstof van de auto. Bij diesels gaat het om de uitstoot van roet, bij auto's die rijden op benzine of LPG wordt de CO-meting en de 4-gastest gedaan.

    Deze test bestaat uit twee onderdelen. Eerst wordt er bij een stationair draaiende motor gekeken naar de CO-uitstoot. Vervolgens wordt, bij verhoogd toerental, weer de uitstoot gemeten, en wordt er gekeken naar de verhouding tussen de verschillende uitlaatgassen. Dit is de Lambda-waarde en deze moet tussen de 0,97 en 1,03 zijn. Bij auto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2005 wordt in plaats van de hiervoor genoemde test de boordcomputer van de auto met speciale apparatuur uitgelezen. De boordcomputer van de auto slaat fout code(s) op als de motor één of meer mankementen heeft die invloed hebben op de uitlaatgassen. De foutcode geeft dan aan wat het mankement precies is. Het mankement moet eerst verholpen worden voordat de auto kan worden goedgekeurd bij een APK.

  • Stuurinrichting +

    Ook de stuurinrichting komt aan de beurt bij de APK. De keurmeester bekijkt of er niet te veel speling in de stuurinrichting zit, controleert de staat van de stuurinrichting en of alle moeren en bouten nog goed vast zitten
  • Registratie +

    De keurmeester controleert of de gegevens in het kentekenregister overeenkomen met het voertuig. Hierbij wordt in het kentekenregister onder andere gekeken naar:

    • Op de kentekenplaten dezelfde combinatie van letters en cijfers staat
    • In de auto het juiste voertuigidentificatienummer staat
    • Het voertuig voorzien is van de juiste brandstofsoort
    • Het aantal cilinders juist is
    • De wielbasis overeenkomt met de wielbasis van de auto.
  • Autogordels +

    Tijdens de APK worden de autogordels grondig geïnspecteerd. Zowel voor- als achterin de auto. Concreet betekent dit dat de keurmeester de gordels eerst helemaal uitrolt en controleert op eventuele beschadiging en vervolgens test of de gordels goed blokkeren en of de sluiting goed werkt.
  • 1
  • 2
  • 3